W zakresie SEO wykonuje się szereg różnych działań mających na celu poprawienie rankingu i widoczności w wyszukiwarce. Zmiana słów kluczowych w treści, czy poprawa technicznych aspektów strony, wszystkie te rzeczy wpływają na pozycjonowanie. Dlatego do usprawniania procesów SEO wykorzystuje się narzędzia, posiadające różne funkcje i opcje, zależnie od tego na czym nam zależy i jakie potrzeby ma nasza witryna.
Narzędzia SEO to nic innego jak wszystkie programy, aplikacje które można wykorzystać do optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych. Ułatwiają i usprawniają one pracę nad analizą i planowaniem działań w celu poprawy widoczności witryny.
Popularne narzędzia do działań w obrębie SEO
Analiza słów kluczowych
Analiza słów kluczowych i fraz pełni fundamentalną rolę w działaniach SEO każdej strony internetowej. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe odpowiadają potrzebom odbiorców strony i wpływają na wysoką pozycję treści w wynikach wyszukiwania. Narzędzia służące do analizy słów kluczowych pomogą Ci dobrać odpowiednie frazy i przygotować strategię pozycjonowania Twoich treści w wyszukiwarce.
Narzędzia do analizy słów kluczowych:
Znane przez każdego pozycjonera, darmowe narzędzie wspierające strategię SEO. Wchodzi w część usługi Google Ads, więc aby zacząć z niego korzystać wystarczy założyć konto.
Pomaga w wyszukiwaniu słów kluczowych do kampanii reklamowych Google. Narzędzie wyświetla szacunkowe liczby wyszukiwań, które dane słowa kluczowe otrzymują w ciągu miesiąca.
Jest zdecydowanie jednym z najczęściej używanych darmowych narzędzi, jednak gdy potrzebujesz dokładniejszej i bardziej szczegółowej analizy, musisz użyć bardziej profesjonalnego narzędzia.
2. UberSuggest
UberSuggest to narzędzie SEO, służące do analizy słów kluczowych dostępne w postaci rozszerzenia do Google Chrome. Po zainstalowaniu go w przeglądarce dostajemy dostęp do aktualnych danych dotyczących słów kluczowych i liczby wyszukiwań konkurencji.
Narzędzie to działa również w innych wyszukiwarkach niż Google, na przykład w wyszukiwarkach Youtube i Amazon.
Po wpisaniu interesującej cię frazy w wyszukiwarkę, rozszerzenie wyświetli dane o słowie kluczowym w wynikach wyszukiwania. Klikając “Zobacz więcej” w oknie Ubersuggest, otrzymasz bardziej szczegółowe informacje i aktualne dane dotyczące każdego wyszukiwanego hasła.
Narzędzie oferuje również dostęp do trendów, liczby dokładnych miesięcznych wyszukiwań z telefonów komórkowych i komputerów stacjonarnych oraz prognozy ruchu.
Kolejne bezpłatne narzędzie od Google, które wspomaga strategie SEO, poprzez badanie popularności słów kluczowych. Pozwala na wgląd do wyszukiwania danej frazy nawet na przestrzeni kilku lat, dlatego pomaga w planowaniu działań na różne okresy roku.
Narzędzie Google Trends w czasie rzeczywistym dostarcza informacji o aktualnych trendach w wyszukiwaniu związanych z daną tematyką. Oprócz tematu pozwala również na śledzenie trendów w regionach np. województwach, w określonym czasie, w danej kategorii, czy w danym rodzaju wyszukiwarki (grafiki, wiadomości, zakupy, wideo).
Monitorowanie pozycji
Pozycja strony internetowej to miejsce, na którym znajduje się ona w wynikach wyszukiwania po wpisaniu określonej frazy. Oczywistym jest, że wysoka pozycja w wyszukiwaniach jest niezwykle ważna dla SEO. Przekłada się ona na ruch na stronie, a on na konwersje. Dlatego wszystkim zależy, by znaleźć się jak najwyżej w rankingu. Kryteria wysokiej pozycji nie są jednak do końca znane, a przede wszystkim stałe. Dlatego należy pamiętać o stałym monitorowaniu pozycji, dzięki czemu możemy zauważyć znaczące zależności we wzroście i spadku wyszukiwań.
Narzędzia przydatne w monitoringu pozycji:
Google Search Console jest darmowym narzędziem znanym oczywiście przez każdego specjalistę SEO. Dostarcza wielu informacji dotyczących Twojej witryny, kluczowych w skutecznej optymalizacji.
Za pomocą tego darmowego narzędzia możesz również monitorować pozycje. Możesz obserwować, jak zmienia się ruch w wyszukiwarce i skąd pochodzi. Narzędzie to pozwala w łatwy sposób ocenić skuteczność pozycjonowania.
Raporty Google Search Console pozwalają zrozumieć, jak Google widzi Twoją witrynę i co możesz zrobić, by poprawić jej widoczność.
Niezawodne narzędzie SEO do śledzenia pozycji, które oferuje aktualne i dokładne dane, monitoring lokalny, śledzenie konkurencji oraz podział danych na różne urządzenia. Ilość śledzonych pozycji jest nielimitowana, dlatego oprócz swojej pozycji możesz monitorować konkurencję bez dodatkowych kosztów.
Szczególnym atutem Advanced Web Ranking jest to, iż pozwala monitorować rankingi aż w 4000 wyszukiwarek w ponad 170 krajach. Oprócz wyszukiwarki Google śledzi dane w Amazon, Youtube, Yandex, Baidu i w wielu innych. Narzędzie oferuje również możliwość raportowania rankingów według harmonogramu. Dane zostaną zebrane w czasie, jaki ustalisz.
Advanced Web Ranking jest płatnym narzędziem, jednak dostępny jest aż 30-dniowy darmowy okres próbny do przetestowania dostępnych opcji.
3. SeoStation
SeoStation to narzędzie SEO, które w rzetelny sposób monitoruje pozycję w wyszukiwarce. Oferuje codziennie, automatyczne sprawdzanie pozycji w Google, monitoring wskaźników Trust Flow/Citation Flow, monitoring liczby backlinków i domen linkujących. Pozwala na dokładne badanie zmian pozycji dzięki raportom podsumowującym i tabelom pozycji na każdy dzień oraz oferuje wysyłanie alertów w razie niepokojących spadków w wynikach wyszukiwania.
Narzędzie Seostation jest płatne i dostępne w różnych pakietach, odpowiednio dla potrzeb małych i większych witryn.
Analiza techniczna
Dokładna analiza strony polega na sprawdzeniu jej poprawności pod kątem technicznym, jak i jej potencjału SEO. Weryfikujemy w ten sposób czy nasze działania prowadzone na stronie przynoszą zamierzone rezultaty. Błędy w parametrach technicznych strony, zbyt długie ładowanie, czy błędy w wyświetleniach na urządzeniach mobilnych negatywnie wpływają na zaangażowanie i przyjazność witryny dla użytkowników. Poznanie problemów, dzięki kompleksowej analizie pozwala na wyeliminowanie błędów i osiągnięcie lepszych wyników w wyszukiwarkach.
Skuteczne narzędzia do analizy technicznej witryn internetowych:
Bardzo przydatne darmowe narzędzie od Google, które służy do analizy stron pod względem szybkości oraz poprawności działania. Analizuje zarówno strony na komputerach stacjonarnych, jak i mobilne.
Narzędzie szybko bada witrynę i przedstawia bardzo dokładne wyniki dotyczące: optymalizacji stron do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, szybkości renderowania grafik, poprawności optymalizacji kodu, stopnia przetwarzania kodu, oddziaływania zewnętrznych kodów na stronę oraz masy innych błędów.
Najbardziej docenianą funkcją narzędzia jest to, że oprócz wyświetlania samego raportu, od razu dostajemy wskazówki jak wyeliminować znalezione błędy i poprawić funkcjonowanie naszej strony poprzez dodatkowe działania korzystnie wpływające na szybkość.
2. GTmetrix
GTmetrix to kolejne narzędzie przydatne w analizie poprawności działania strony. Oferuje zestaw funkcji i opcji, dzięki którym optymalizacja witryny staje się łatwiejsza. Narzędzie to po sprawdzeniu Twojej strony generuje raport podsumowujący jej wydajność w oparciu o kluczowe wskaźniki szybkości ładowania strony.
W darmowej wersji GTmetrix oferuje monitorowanie jednego adres url, dlatego chcąc dokładnie analizować większe witryny, trzeba wykupić miesięczną lub roczną subskrypcję.
Płatna wersja daje również więcej możliwości analizy i raportowania oraz możliwość wysyłania raportów w przypadku spadku wydajności strony.
Popularne i niezwykle przydatne narzędzie do testowania strony pod kątem najczęściej spotykanych błędów z SEO. Ułatwia audytowanie zarówno małych, jak i bardzo dużych witryn analizując je w czasie rzeczywistym.
Narzędzie to wychwytuje uszkodzone linki i błędne przekierowania, analizuje tytuły i meta dane oraz znajduje zduplikowane treści, aż dla 500 linków w wersji darmowej. Dużą zaletą jest to, że raport można przenieść do excela w celu dalszej weryfikacji danych.
Dostępna jest również płatna wersja narzędzia, dzięki której można analizować nielimitowaną ilość linków oraz zyskuje się nowe opcje m.in. integrację z Google Analytics i Google Search Console.
Wielofunkcyjne platformy, które posiadają narzędzia do wielu działań w obrębie SEO:
Niezwykle atrakcyjnym rozwiązaniem są platformy, które oferują dostęp do wielu narzędzi SEO z jednego miejsca. Mowa tu oczywiście o:
1. Senuto
Senuto jest narzędziem pozwalającym na wykonywanie wielu działań z zakresu SEO. Na jednej platformie możesz monitorować pozycje Twojego e-commerce w wyszukiwarce Google i pozycje konkretnych słów kluczowych. Ponadto możesz analizować konkurencję, sprawdzać skuteczność reklam, a także wyszukiwać fazy kluczowe, dzięki którym stworzysz opisy przyciągające odbiorców i rozwiniesz swojego bloga.
Dostęp do narzędzia jest płatny, oferuje jednak 14-dniowy darmowy trial.
2. SEMstorm
SEMstorm jako narzędzie oferuje 6 różnych funkcji, które pozwalają na bieżąco monitorować Twój biznes na poziomie lokalnym, krajowym i światowym. Co więcej, możesz także błyskawicznie identyfikować i analizować Twoją konkurencję oraz ich strony internetowe, przeprowadzać nowatorskie audyty, aby skutecznie usprawnić swoją stronę, wyszukiwać najpopularniejsze frazy kluczowe i pisać przyjazne dla SEO treści za pomocą edytora contentu.
Całe narzędzie jest płatne w subskrypcjach miesięcznych i oferuje 14-dniowy okres próbny.
3. Semrush
Semrush to platforma, która oferuje ponad 55 narzędzi do SEO, content marketingu, badań konkurencji, PPC i marketingu w mediach społecznościowych. Narzędzia SEO pozwalają na odkrywanie oraz sprawdzanie wyników wyszukiwania słów kluczowych, analizowanie profili linków zwrotnych dowolnych domen, wykonywanie audytów i codziennie monitorowanie pozycji.
Semrush oferuje dostęp do wszystkich narzędzi przez 7 dni za darmo z możliwością anulowania w każdym momencie.
4. Ahrefs
Kolejna płatna platforma oferująca wiele narzędzi SEO potrzebnych i powszechnie wykorzystywanych w prowadzeniu witryn internetowych. Ahrefs pozwala na przeprowadzanie audytów strony, dostarczając szczegółowej analizy problemów, wyszukiwanie słów kluczowych, które interesują Twoich klientów, przeprowadzanie analiz konkurencji oraz Twojej pozycji w wyszukiwarkach.
Ahrefs nie oferuje okresów testowych, jednak jeśli jesteś właścicielem witryny możesz, otrzymać darmowy, limitowany dostęp do niektórych narzędzi.
Badanie zachowań użytkowników (heatmapy)
Badanie zachowań użytkowników jest ważnym działaniem z zakresu SEO, dzięki któremu dowiesz się, czy Twoja strona jest przyjazna dla użytkowników i czy korzystają z niej w sposób, jaki oczekujesz. To, jak klienci zachowują się na Twojej stronie, gdzie klikają, a jakich miejsc unikają, może pomóc Ci opracować skuteczniejszą strategię ulepszenia procesów sprzedażowych i poprawienia współczynnika konwersji.
Narzędziami, które wykorzystuje się w analizie zachowań użytkowników, są tzw. mapy cieplne. Wykorzystują one różne kolory do monitorowania aktywności użytkownika oraz ukazania jak reagują na treść. Kolor czerwony zaznacza miejsca najczęściej klikane lub najdłużej odwiedzane przez użytkowników, natomiast kolor niebieski najmniej.
Do głównych funkcji tych narzędzi należy wyświetlane w postaci mapy cieplnej:- śledzenie kliknięć, dzięki któremu sprawdzamy, na jakich obszarach użytkownicy klikają
- śledzenie ruchów myszy, co daje jeszcze lepszy wgląd, na jakich obszarach użytkownicy skupiają największą uwagę
- czy, śledzenie głębokości przewijania strony, dzięki któremu można sprawdzić, do jakiego momentu użytkownicy zapoznają się z treścią