- Unikalna praktyka i doświadczenie we wdrożeniach sklepów internetowych w technologii Shopify
- Jakie są rzeczywiste koszty wdrożenia sklepu na Shopify?
- Koszt podstawowego sklepu internetowego na Shopify - od kilku do kilkunastu tysięcy złotych
- Koszt średnio zaawansowanego sklepu na Shopify - od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych
- Koszt zaawansowanego, mocno customizowanego sklepu na Shopify - od kilkudziesięciu tysięcy złotych do powyżej stu tysięcy złotych
- Jak odnieść koszty wdrożenia sklepu na Shopify do innych popularnych platform?
- Koszty wdrożenia aplikacji Shopify
- Stawki godzinowe na Shopify - pamiętaj o globalnej społeczności
- Koszt a wartość. Jak wybrać właściwego partnera do budowy sklepu na Shopify?
- Podsumowanie
- Jakie są rzeczywiste koszty wdrożenia sklepu na Shopify?
Shopify w ostatnich miesiącach zdobywa coraz większą popularność na rynku polskim. Jako agencja specjalizująca się w Shopify od niemal 10 lat obserwowaliśmy ten trend znacznie wcześniej i specjalizowaliśmy się we wdrożeniach Shopify na rynkach zagranicznych, kiedy wiele firm w Polsce wciąż stawiało głównie na platformy open-source takie jak Magento, PrestaShop czy WooCommerce. Te platformy były wtedy uważane za bardziej elastyczne, a Shopify często określano jako „zbyt ograniczony". Natomiast dla sklepów z mniejszymi potrzebami funkcjonalnymi i skupionymi na rozwoju na rynku polskim, mniejsze platformy SaaS jak Shoper spełniały podstawowe potrzeby w przystępnych kosztach.
W ciągu ostatnich lat zrealizowaliśmy setki projektów e-commerce opartych na technologii Shopify, zdobywając w tym czasie praktyczną, unikalną wiedzę zarówno na rynku globalnym, jak i lokalnym. Specjalizowaliśmy się w tej technologii znacznie wcześniej, zanim Shopify stało się “modne” w Polsce, przyciągając dopiero niedawno uwagę wielu lokalnych agencji e-commerce. Zdobyte doświadczenie oraz konkurencja z międzynarodowymi podmiotami specjalizującymi się w Shopify (w 2023 roku zdobyliśmy pierwszą pozycję w matrixie Clutch dla technologii Shopify jako pierwsza polska firma) pozwalają nam szczegółowo i rzetelnie przedstawić koszty związane z budową sklepu na tej platformie. Wierzymy, że informacje zawarte w tym artykule pomogą przedsiębiorcom świadomie wybrać właściwe rozwiązania, przyczyniając się jednocześnie do dalszego rozwoju oraz dojrzałości rynku Shopify w Polsce.
Unikalna praktyka i doświadczenie we wdrożeniach sklepów internetowych w technologii Shopify
W grupie Sintra posiadamy ponad dwudziestoletnie doświadczenie w IT oraz e-commerce. Obserwowaliśmy i doświadczyliśmy w praktyce już wiele lat temu zmieniające się trendy w USA i na rynkach zachodnich, automatyzację, trendy low-code, wzrost popularności SaaS Shopify i spadek popularności takich technologii jak Magento (po aktualizacji do Magento 2, a następnie przejęciu przez Adobe), szczególnie w branżach fashion i beauty, z którymi współpracujemy na co dzień.
Zdecydowana większość przedsiębiorców (a także naszych klientów) z tych branż świadomie wybierała Shopify. Obecne dane rynkowe jasno pokazują – według BuiltWith tutaj - to właśnie kategorie takie jak fashion, apparel czy beauty dominują na Shopify.
Zapoznaj się z naszymi realizacjami modowymi i kosmetycznymi na Shopify:
Shopify dla branży beauty tutaj
Shopify dla branż fashion tutaj
Jako agencja specjalizując się w e-commerce przez wiele lat, zauważyliśmy że około 80% funkcjonalności Shopify wystarcza dla typowego e-commerce z którym mieliśmy do czynienia w branży fashion czy beauty. Pozostałe 20%, czyli niestandardowe potrzeby, rozwiązywaliśmy autorskimi rozwiązaniami - szczególnie na rynkach Europy Zachodniej, a konkretnie na rynku włoskim, ten ekosystem dopiero zaczynał się rozwijać (najwięcej migracji na Shopify wykonaliśmy początkowo właśnie na półwyspie apenińskim). Dzięki temu nasze wdrożenia były efektywne kosztowo i szybkie w realizacji, nawet w czasach, gdy Shopify nie było jeszcze w pełni rozwinięte i faktycznie brakowało wielu rozwiązań, również na dynamicznie wzrastającym w owym czasie marketplace aplikacji Shopify (obecnie to ponad 8 tys. aplikacji).
Gdy agencje e-commerce na naszym polskim rynku nadal skupiały się na budowie zespołów front-end i back-end pod działania skoncentrowane wokół niezliczonych godzin poświęconych na zakodowanie funkcjonalności w systemach e-commerce open-source, my tymczasem wykorzystywaliśmy potencjał związany z in-the-box oraz out-of-the-box Shopify dla efektywnych i optymalnych kosztowo wdrożeń, oraz przygotowaniu autorskich rozwiązań dla potrzeb klientów (Sintra Omnichanel Hub + Pimcore). Praktyczne zaznajomienie z ekosystemem Shopify pozwoliło zrozumieć jak budować całą architekturę, która będzie konkurencyjna cenowo nie tylko przy wdrożeniu, a także w ujęciu długoterminowym i całościowym - TCO - Total Cost of Ownership.
Obecnie w Polsce, szczególnie ze względu na wzrost popularności Shopify dzięki coraz lepszemu ekosystemowi dla naszego rodzimego rynku (a w ostatnim czasie wejściu Shopify Payments na polski rynek, czytaj tutaj), coraz więcej agencji e-commerce i programistów zaczęło interesować się tą technologią, zwłaszcza w kontekście dynamicznie zmieniających się trendów rynkowych. Magento czy PrestaShop stopniowo tracą swój udział rynkowy - mniejsza stabilność i nadal ogromne koszty związane z developmentem, utrzymaniem czy rozwojem sklepu na open-source, mimo postępu technologicznego związanego z automatyzacją czy AI. Shopify zyskuje przewagę dzięki ogromnej globalnej społeczności, bogatej bazie aplikacji, stabilności platformy i transparentnych, bardziej przewidywanych kosztach platformy.
Jakie są rzeczywiste koszty wdrożenia sklepu na Shopify?
Koszt uruchomienia sklepu na Shopify jest bardzo elastyczny i zależy od potrzeb biznesu oraz stopnia skomplikowania projektu. Z naszych doświadczeń rynkowych możemy stwierdzić, że postawienie profesjonalnego sklepu na Shopify może być nawet kilkukrotnie tańsze niż na platformie Magento. Poniżej natomiast przedstawiamy trzy scenariusze, które pozwolą zrozumieć skomplikowanie projektu i orientacyjne koszty zbudowania sklepu o określonych funkcjonalnościach.
Koszt podstawowego sklepu internetowego na Shopify - od kilku do kilkunastu tysięcy złotych
Z podstawowym szablonem i standardowymi funkcjonalnościami możesz stworzyć relatywnie niskim kosztem (rzędu kilku tysięcy złotych), mając niewielkie umiejętności techniczne i bazując na tutorialach implementując funkcjonalności in-the-box Shopify, wybierając odpowiednie aplikacje out-of-the box. Część tych kosztów możesz łatwo policzyć samodzielnie, używając naszego Kalkulatora kosztów Shopify tutaj, uwzględniającego również prowizje transakcyjne Shopify, a także odwiedzając nasz artykuł Ile naprawdę kosztuje sklep na Shopify tutaj.
Wskazówka: Kiedy warto samemu budować sklep na Shopify? Gdy masz odpowiednie umiejętności techniczne, doświadczenie w e-commerce oraz ograniczony budżet. Jednak, jeśli nawet masz ograniczony budżet, warto skorzystać z konsultacji z partnerem Shopify lub ekspertem Shopify. Inwestycja w profesjonalne doradztwo na początkowym etapie pozwoli uniknąć błędów i znacznie zmniejszyć długoterminowe koszty. Wiedza na temat dobrych/złych praktyk poparta wieloletnim praktycznym doświadczeniem i co więcej, bazująca na praktykach klientów którzy osiągnęli sukces na Shopify może być nieoceniona.
Koszt średnio zaawansowanego sklepu na Shopify - od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych
Gdy sklep wymaga już indywidualnego podejścia, konsultacji UX/UI, szkoleń oraz wsparcia w konfiguracji aplikacji, koszty najczęściej mieszczą się w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tego typu projekty uwzględniają najczęściej indywidualne potrzeby klienta oraz bardziej zaawansowane funkcjonalności.
Wskazówka: zalecane dla przedsiębiorców, którzy mają już określone wyniki i osiągnięcia na takich platformach jak Shoper, Sky-Shop, WooCommerce, standardową architekturą i zwłaszcza gdy chcą migrować do Shopify. Natomiast jeśli Twój sklep nie zbierał też odpowiednich danych, analityka była na podstawowym poziomie, narzędzia wspierające konwersje i zachowania użytkowników nie zostały odpowiednio skonfigurowane, wtedy rozpoczęcie sprzedaży na płatnym szablonie może wydawać się bardziej optymalne budżetowo, zanim wybierzesz pełny proces unikalnego prototypowania.
Koszt zaawansowanego, mocno customizowanego sklepu na Shopify - od kilkudziesięciu tysięcy złotych do powyżej stu tysięcy złotych
Jeśli firma oczekuje całkowicie unikalnego designu, niestandardowego UX/UI, integracji B2B, wdrożeń specyficznych aplikacji biznesowych czy skomplikowanych integracji zewnętrznych (np. OMS, PIM), koszty mogą sięgać powyżej kilkudziesięciu tysięcy złotych i więcej. Warto jednak podkreślić, że nawet te bardziej wymagające wdrożenia Shopify są nadal efektywne kosztowo w porównaniu do Magento czy innych platform open-source, gdzie spore koszty pochłaniają kwestie związane z infrastrukturą, bezpieczeństwem czy hostingiem.
Zapoznaj się z artykułem o różnicach open-source vs SaaS tutaj
Projekty w tej kategorii wymagają bardziej zaawansowanej analizy funkcjonalnej, wyciągnięcia wniosków z dotychczasowych działań (zrozumienia ograniczeń platformy na której działał Twój biznes e-commerce), mapowania i odwzorowania potrzeb dla architektury na technologii Shopify. Zazwyczaj pojawiają się bardziej skomplikowane tematy importu, konfiguracji produktów, filtrowania, zarządzania magazynem, wysyłką.
Wskazówka: jeśli wewnątrz własnej organizacji posiadasz zespół, który do tej pory specjalizował się w utrzymaniu i rozwoju sklepu na platformie open-source, rozważ sprawdzenie agencji Shopify, która będzie potrafiła podczas warsztatów wdrożyć element edukacyjny dla Twojej organizacji, ponieważ specyfika zarządzania e-commerce na SaaS może diametralnie zwiększyć potencjał na uzyskanie przewagi konkurencyjnej w budowie wewnętrznego zespołu marketingowego/sprzedażowego (mianowicie, poprzez eliminację kosztów związanych z bezpieczeństwem i infrastrukturą - której poświęcony jest duży focus organizacyjny w firmach operujących na platformach open-source - i alokowanie tego czasu i budżetu na pozyskanie i rozwój kompetencji marketingowo/sprzedażowych wokół ekosystemu Shopify e-commerce).
Jak odnieść koszty wdrożenia sklepu na Shopify do innych popularnych platform?
Poniżej znajdziesz zestawienie kosztów budowy sklepu na Shopify w porównaniu do innych popularnych technologii na rynku polskim (Shoper - SaaS, oraz WooCommerce, PrestaShopi i Magento na open-source).
Bazując na prezentowanych wcześniej scenariuszach skomplikowania sklepu na Shopify (podstawowy, średniozaawansowany, zaawansowany) jako bazowych, porównujemy je do kosztów, które trzeba zapłacić za wdrożenie podobnych rozwiązań na innych platformach:
Rodzaj sklepu |
Shopify (koszt bazowy) |
Shoper |
WooCommerce / PrestaShop |
Magento |
Sklep podstawowy |
bazowy |
niższy |
wyższy |
wyższy |
Sklep średniozaawansowany |
bazowy |
porównywalny |
porównywalny |
wyższy |
Sklep zaawansowany |
bazowy |
wyższy (duże ograniczenia funkcjonalne) |
wyższy |
znacznie wyższy |
Koszty wdrożenia aplikacji Shopify
Jeśli chodzi o wdrożenia aplikacji na marketplace lub customowe rozwiązania, bardzo dużo integracji pojawiło się globalnie, na kluczowych rynkach Europy Zachodniej, a także w samej Polsce. Ekosystem Shopify jest potężny, więc znajdziesz bardzo dużo gotowych rozwiązań zintegrowanych z API Shopify, w tym kluczowe dla polskiego rynku integracje dla logistyki jak InPost, płatności TPay czy z popularnymi ERP jak Comarch, Subiekt i tym podobne, aż po rozwiązania marketing automation typu Edrone.
Celem optymalizacji kosztów warto wykorzystywać gotowe rozwiązania, które znajdziesz na Shopify AppStore, zamiast budować dedykowane rozwiązania. Jeśli natomiast pojawi się taka potrzeba, tutaj koszty raczej należy liczyć również w kilkudziesięciu tysiącach złotych - jeśli dane rozwiązanie ma być zbudowane od podstaw. Koszty modyfikacji pewnych funkcjonalności w aplikacjach, bardziej zaawansowanych, mogą być znacznie tańsze - często jest to czasochłonność liczona w kilkunastu, kilkudziesięciu godzinach.
Pamiętaj natomiast, że aplikacje na Shopify mają koszty subskrypcyjne, które mogą wzrastać, między innymi, wraz ze wzrostem wolumenu sprzedaży. Wtedy należy przeliczyć czy własne customowe rozwiązanie może nie być bardziej opłacalne długoterminowo.
Stawki godzinowe na Shopify - pamiętaj o globalnej społeczności
Jeśli będziesz poszukiwał wsparcia w rozwiązanie określonego problemu na Shopify, często tematy do mogą zająć od kilku, kilkunastu do kilkudziesięciu godzin. Ze względu na specyfikę Shopify i ograniczenia, developerzy operują w ściśle określonych ramach (na przykład na podstawowych pakietach Shopify nie można edytować checkoutu).
Pamiętaj, że w przypadku Shopify nie musisz być ograniczony tylko i wyłącznie do polskiego rynku. Jeśli samemu dobrze władasz językiem angielskim, Twoje możliwości wyboru wykonawcy znacznie się powiększają, a zatem zwiększa się konkurencyjność i dostępność do specjalistów. Przykładowo agencji i freelancerów specjalizujących się w Shoper w Polsce znajdziesz zapewne kilkudziesięciu, a na Shopify mowa o podobnej liczbie tylko w Polsce (z tendencją wzrastającą) plus dostęp do globalnej społeczności partnerów Shopify, takich jak Sintra tutaj.
Tym samym stawki od samych agencji i freelancerów mogą wynosić nawet 10-20 USD (Indie, Pakistan, Wietnam), jednak musisz mocno na nie uważać. Tak naprawdę im mniejsza stawka, tym większe ryzyka dla Ciebie. Oczywiście stawki specjalistów z dużą wartością dodaną w konkretnym obszarze, będą o dwu/trzykrotnie większej stawce i takie stawki znajdziesz zarówno na polskim rynku i na naszych rynkach ościennych jak Czechy, Słowacja, Ukraina, Litwa. Oczywiście najdroższe stawki agencyjne znajdziesz na rynkach Europy Zachodniej (UK, Francja) czy USA, jednak wcale nie muszą one oznaczać lepszej jakości, więc zachęcamy do korzystania z pomocy specjalistów na naszym rodzimym rynku i w naszym regionie Europy.
Dla potwierdzenia stawek zarówno godzinowych jak i agencyjnych zachęcamy również do zapoznania się z:
- popularną platformą B2B - Clutch, gdzie jako pierwsza polska firma zostaliśmy wyróżnieni w 2023 roku w globalnym matrixie Shopify na pierwszej pozycji. Ogólnie przyjęte i potwierdzone na platformie stawki w e-commerce, w tym Shopify, oraz z rozróżnieniem na poszczególne kraje, znajdziesz tutaj
- temat ten poruszono również na popularnej platformie Reddit, dyskusję na ten temat znajdziesz tutaj (która de facto pokrywa się z naszymi wieloletnimi doświadczeniami i obcowaniem w globalnym środowisku Shopify).
Koszt a wartość. Jak wybrać właściwego partnera do budowy sklepu na Shopify?
Wybór odpowiedniego partnera technologicznego to kluczowa kwestia, która może znacząco wpłynąć na efektywność Twojej inwestycji we własny sklep internetowy, czy dla organizacji którą reprezentujesz. Przy podejmowaniu decyzji zwróć uwagę na:
- doświadczenie i specjalizację agencji – czy posiadają realne doświadczenie na Shopify, partnerstwo z Shopify Plus, czy może dopiero od niedawna zaczęli się w tym specjalizować ze względu na rosnącą popularność platformy? Pozwoli Ci to odróżnić specjalistów od agencji, które wybrały tę technologię być może tylko i wyłącznie, aby utrzymać się obecnie na rynku, gdzie spadki odnotowują wdrożenia open-source
- zakres wsparcia przy wdrożeniu – czy agencja zapewni Ci kompleksową obsługę UX/UI, dostępność doświadczonych developerów zarówno front-end, jak i backendowych? A także praktyczną wiedzę z wykorzystania aplikacji które dostarczą wartość dodaną dla Twojego sklepu na Shopify
- integracje i custom development – czy agencja posiada doświadczenie w integracjach systemów B2B, ERP, PIM lub rozwiązań specyficznych, które mogą być kluczowe dla Twojego biznesu? Czy wykonała dedykowane aplikacje dla ekosystemu Shopify?
- realizacje – sprawdź portfolio realizacji. Shopify zaufały zarówno globalne podmioty jak i wielu średnich i małych przedsiębiorców. Dowiedz się w których branżach specjalizuje się partner z którym zamierzasz nawiązać współpracę
- ogólne doświadczenie w e-commerce - to co może zrobić pewną różnicę, to fakt czy agencja posiada też inne kompetencje, doświadczenia poza Shopify. Jeśli tak, możesz mieć większą pewność że nie będzie orędownikiem jednego rozwiązania/jednej technologii, w tym przypadku Shopify, ale rzetelnie będzie potrafiła przedstawić Ci alternatywne rozwiązanie Twoich problemów z wykorzystaniem innych technologii. Ponieważ musisz pamiętać, że nie zawsze Shopify jest optymalnym wyborem, przykładowo jeśli działasz np. w branży automotive lub jeśli masz bardzo zaawansowany model biznesowy B2B. Bądź tego świadomy i sprawdź czy konsulting jest prowadzony rzetelnie przez firmę, która proponuje Ci sklep internetowy na platformie Shopify
Bazując na powyższych krytycznych, możesz też wtedy łatwiej zrozumieć jaką wartość dodaną jest w stanie wnieść dana firma specjalizująca się w Shopify. Pamiętaj, że kluczowa w wyborze nie powinna być dla Ciebie sama kwota wdrożenia, a ogólna wartość jaką otrzymasz. Powyższe kryteria pomogą Ci zrozumieć i przeliczyć, jaką wartość dla Twojego biznesu dostarczy dana firma wdrożeniowa lub freelancer. Bądź roztropny w wyborze partnera, ponieważ nieprzemyślane działania na początku Twojej przygody z Shopify, mogą rzutować na długoterminowe problemy ze skalowaniem Twojej działalności.
Wskazówka: uważaj również na agencje deklarujące duże doświadczenie w e-commerce open-source oraz custom development i dopiero w ostatnim okresie skupiające się na wdrożeniach Shopify, które zmieniając procesy organizacyjne siłą rzeczy będą prezentować duże koszty wdrożeniowe, argumentując złożonością tematu i własnym doświadczeniem w e-commerce, gdy tymczasem koszt ten może wynikać głównie z archaicznym kosztów organizacyjnych (duże zasoby techniczne front-end i back-end nie przystające do obecnych wymagań rynkowych), braku dostosowania organizacji do automatyzacji, umiejętnego wykorzystania ekosystemu Shopify, zmian wynikających z AI.
Podsumowanie
Shopify staje się standardem na rynku e-commerce w Polsce. Przewidzieliśmy ten trend wiele lat temu i zdobyliśmy unikalną wiedzę oraz doświadczenie wdrażając już kilkaset projektów na Shopify, w tym ponad 20 na Shopify Plus, dzięki czemu możemy dzielić się dobrymi praktykami na Shopify ze społecznością w Polsce.
Poniżej zamieszczamy tabelę podsumowującą do szacunkowych kosztów wdrożeń pomoże Ci również zrozumieć, kiedy warto wybrać Shopify w zależności od stopnia zaawansowania Twojego projektu:
Funkcjonalności |
Założenia |
Shopify - kiedy wybrać |
Sklep podstawowy - od kilku do kilkunastu tysięcy złotych |
Bazujemy na płatnym szablonie, maksymalne wykorzystanie natywnych funkcji Shopify, minimalna liczba zewnętrznych integracji. Kluczową wartością jest wsparcie doświadczonego partnera Shopify. |
Gdy: - chcesz szybko przetestować pomysł biznesowy, - zależy Ci na minimalizacji początkowych kosztów, - masz odpowiednie kompetencje techniczne lub posiadasz wewnętrzny zespół techniczny, - Twój dotychczasowy sklep nie zbierał danych analitycznych wystarczających do zaprojektowania unikalnego UX i prototypu. |
Sklep średniozaawansowany - od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych |
Możliwy rozbudowany proces discovery i prototypowania, wdrażanie dodatkowych integracji (ERP, marketing automation), skalowanie sklepu na rynki zagraniczne przy użyciu Shopify Markets. |
Gdy: - posiadasz już doświadczenie w e-commerce, - dysponujesz danymi historycznymi pozwalającymi zidentyfikować obszary do optymalizacji oraz potrzebujesz unikalnego procesu zakupowego, - posiadasz większy budżet na rozwój e-commerce. |
Sklep zaawansowany - od kilkudziesięciu tysięcy złotych do powyżej stu tysięcy złotych |
Rozbudowany proces discovery, analiza przedwdrożeniowa, szczegółowe mapowanie istniejących procesów pod kątem nowej architektury Shopify, rozwiązania customowe (np. konfiguratory), zaawansowane integracje ERP, modele subskrypcyjne, programy lojalnościowe, podejście Headless. |
Gdy: - prowadzisz rozwinięty sklep internetowy z zaawansowaną architekturą lub chcesz ją stworzyć, gdzie nawet drobne detale mają kluczowe znaczenie dla konwersji i wydajności, - istniejące, krytyczne dla biznesu rozwiązania muszą być precyzyjnie odtworzone na Shopify, - potrzebujesz zaawansowanych możliwości platformy Shopify Plus, szczególnie w kwestii przepustowości i skalowalności. |
Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dotyczących wdrożeń na Shopify oraz realnych kosztów, zachęcamy do kontaktu lub skorzystania z naszego kalkulatora kosztów.
Zachęcamy również do zapoznania się z artykułem na temat kosztów utrzymaniowych, rozwojowych na Shopify tutaj.